"Rail Baltica" prognozētās izmaksas 5,8 miljardi eiro; ieguvumi pārsniedz izdevumus 0

Pirmdiena, 24 apr 2017, 15:19 Versija drukāšanai

"Rail Baltica" prognozētās izmaksas 5,8 miljardi eiro; ieguvumi pārsniedz izdevumus
Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas projekta "Rail Baltica" izmaksas varētu būt 5,788 miljardi eiro, šodien ''Rail Baltica Global Forum 2017'' sacīja EY partneris Baltijas valstīs Nauris Kļava.


Viņš norādīja, ka "Rai Baltica" izdevumu-ieguvumu analīze izstrādāta, lai atjaunotu 2011.gada AECOM pētījumu apstākļos, kad lēmumi par investīcijām jau pieņemti. Analīze veikta, skatot "Rail Baltica" kā globālu projektu, nevis trīs atsevišķus projektus trijās Baltijas valstīs.

 

No kopējām projekta izmaksām 5,788 miljardu eiro apmērā, Eiropas Savienība (ES) varētu segt 4,635 miljardus eiro (pieņemot atbalsta intensitāti 85% apmērā), bet Baltijas valstis 1,154 miljardus eiro. Igaunijā projekts izmaksās 1,346 miljardus eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa apmēram 268 miljoni eiro), Latvijā – 1,968 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa apmēram 393 miljoni eiro), bet Lietuvā – 2,473 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa apmēram 493 miljoni eiro). Savukārt 2048.līdz 2052.gada būs nepieciešamas investīcijas vairāk nekā 500 miljonu eiro apmērā infrastruktūras atjaunošanai.

 

Viņš norādīja, ka projekta sociālekonomiskais ieguvums pārsniedz 16 miljardus eiro, tostarp ņemot vērā ieguvumus ceļotājiem, kravu pārvadātājiem, dzelzceļa operatoriem, skaņas un gaisa piesārņojuma mazinājumu, kā arī klimata pārmaiņu mazināšanas prasību ieviešanā. Būtiska ietekme gaidāma arī uz valstu ekonomikām.

 

Pētījumā tiek paredzēts, ka projekts radīs iekšzemes kopprodukta (IKP) multiplicējošo efektu vēl papildu divu miljardu eiro vērtībā. Projekts radīs arī būtisku, skaitliskā ziņā neizmērāmu, ieguvumu apjomu, piemēram, no vēl ciešākas Baltijas valstu uzņēmējdarbības integrācijas līdz pat plašākai piekļuvei reģionā sniegtajiem izklaides, kultūras un citiem pakalpojumiem. Ieguvumi sabiedrībai no projekta būtiski pārsniedz projektam nepieciešamos investīciju un ekspluatācijas izdevumus, secināts EY pētījumā.

 

Vidēji "Rail Baltica" ģenerēs naudas plūsmu gandrīz sešu eiro apmērā visu trīs Baltijas valstu iedzīvotājiem uz katru no valsts budžeta puses investēto eiro. Aplēsts, ka "Rail Baltica" projekts radīs vai saglabās 13 000 pilna laika darbvietas būvniecības jomā un vairāk nekā 24 000 tiešās un netiešās darbvietas saistītajās nozarēs būvniecības fāzes laikā.

 

Tāpat tiek prognozēts, ka pēc pārvadājumu uzsākšanas "Rail Baltica" uzlabos satiksmes drošību Baltijas valstīs, un radīs apstākļus 400 cilvēku dzīvību izglābšanai, kas ir līdzvērtīga 30 miljonu eiro ekonomiskajiem ieguvumiem sabiedrībai gadā. Projekts mazinās transporta nozares izraisītās CO2 emisijas un gaisa piesārņojumu, tādējādi radot sabiedrībai ieguvumus 6,3 miljardu eiro vērtībā. Transporta negatīvās ietekmes uz vidi un klimata pārmaiņām mazināšana sniegs būtisku ieguldījumu Baltijas valstu un ES vadošās pozīcijas nodrošināšanā vides ilgtspējā globālā mērogā.

 

Kļava uzsvēra, ka kopumā projekts ieguvumi būtiski pārsniedz izdevumus.

 

Vienlaikus viņš piebilda, ka dzelzceļa operēšanas rentabilitāte būs lielā mēra atkarīga no spējas sasniegt potenciālos tirgus pasažieru un kravu pārvadājumu segmentā.

 

Potenciālās biļešu cenas maršrutā Tallina-Rīga būtu 38 eiro (ceļā viena stunda un 55 minūtes), Viļņa-Rīga 38 eiro (ceļā divas stundas un viena minūte), bet Tallina-Viļņa 76 eiro (ceļā četras stundas un piecas minūtes).

 

Vienlaikus Kļava norādīja, ka tas ir pieņēmums par ieņēmumiem, kādi varētu būt par pasažiera pārvadāšanu, taču konkrētas biļešu cenas, protams, noteiks pārvadātājs.

 

AS "RB Rail" valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa arī atzīmēja, ka jautājums par biļešu cenām tiks risināts vēl pēc dažiem gadiem.

 

Kā ziņots, šodien Rīgā sācies forums ''Rail Baltica Global Forum 2017'', kas ir galvenais starptautiskais ''Rail Baltica'' pasākums šajā gadā, kura laikā tiek skatīts dzelzceļa projekta ekonomiskais potenciāls, iepirkumu politika.

0
Autors:BNS
Foto:railbaltica.info

Komentāri (0)

Citas ziņas

 

8. maijā, 14:53 Klimata un enerģētikas ministrijas vadību nosver uz šķeldas svariem Daugavpilī
29. aprīlī, 12:54 Tiek noslēgta apkures sezona
25. aprīlī, 09:55 Sabiedriskā transporta mēnešbiļetes Daugavpilī: vai tas ir izdevīgi?
22. aprīlī, 09:16 No 1. jūlija tekstilizstrādājumiem tiks piemērots jauns nodoklis. Kas notiks ar apģērbu cenām?
17. aprīlī, 17:58 Ar darbnīcām #DrošaLatvija viesojas reģionos, lai veicinātu noturību pret manipulācijām informatīvajā telpā
16. aprīlī, 14:24 “INŽENIERU ARSENĀLA” PIRMĀ GADADIENA - "1 GADS KĀ 1 DIENA"
3. aprīlī, 13:43 Nākamo apkures sezonu Daugavpils uzsāks ar zemāku tarifu
27. martā, 17:47 Daugavpils Inovāciju centrā aizritēja STEAM dienas
19. martā, 19:32 Stilīgas sarunas Daugavpilī
11. martā, 12:08 Izglītojoša izstāde “Kosmoss ikdienā”
6. martā, 10:16 Paziņojums par lokālplānojuma redakcijas nodošanu sabiedriskajai apspriešanai
5. martā, 10:06 AADSO aicina uz semināru par atkritumu apsaimniekošanu
20. februārī, 12:43 Iedzīvotāji var samazināt maksu par atkritumu izvešanu
31. janvārī, 09:46 Ja savlaicīgi neapmaksā apkures rēķinu, to sedz no priekšapmaksas
26. janvārī, 12:55 Tīrot katlus šķeldas katlumājā, sekmē to darbības efektivitāti

 

-LRT+



-LRT+


-LRT+

-LRT+

-LRT+

-LRT+

-LRT+

-LRT+

-LRT+


Laibas

Projekti

Projekti

Projekti

Projekti